Fröknäcke - mjölkfria samt med eller utan gluten

  

 

Fröknäcke är så gott att jag kan börja dregla vid tanken!

När jag upptäckte att de är väldigt enkla att göra fick jag nästan hålla tillbaka några glädjetårar 

Ingredienser

  • 0,5 dl linfrön, hela
  • 0,5 dl skalade sesamfrön
  • 0,5 dl pumpakärnor
  • 0,75 dl solroskärnor
  • 1 dl vetemjöl, alt majsmjöl/dinkelmjöl/fiberhusk
  • 0,5 dl kallpressad rapsolja, alt olivolja
  • 1 dl hett vatten

 

  • havssalt,  och ev vallmofrön

Gör så här

  1.  Blanda alla ingredienser, låt stå 15 min så det blir lite klibbigt.
  2. Lägg på ett bakplåtspapper och tryck ut lite. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå och kavla ut tunt – blir lagom till en plåt.
  3. Strö över havssalt och ev vallmofrön. Tryck gärna ner lite försiktigt i smeten.
  4. Ca 60 min i mitten av ugnen på 150 grader.
  5. Skär upp direkt när du tar ut ur ugnen, eller vänta tills svalnat om du hellre vill bryta brödet i lagom bitar.
  6. Förvara torrt.

Njut!

Själv äter jag ett knäcke med smör och ost varje morgon… Och till goda ostar till helgen. Och som snacks istället för chips.

Taggar: Fröknäcke, Mjölkfritt, glutenfri;

Kommentera inlägget här :