Lasagne med keso istället för bechamel

 

 

Lasagne är en favorit i familjen!

Att diska ostsås-gryta är däremot inte en av mina favoritsysselsättningar… Istället för att offra mig när jag gör min familj/vänner/grannar glada med hemlagad lasagne har jag hittat på en variant av lasagne som smakar lika gott!

Lite disk blir det men eftersom jag slipper ostsås som bränt fast i grytan kan jag delegera det till diskmaskinen.

Att lasagne är perfekt att förbereda dagen innan gör dessutom vardagen 15 gånger enklare 

Ingredienser

Köttfärssås

  • 1 hackad gul lök
  • 1-2 klyftor pressad vitlök
  • 0,5 dl rött vin
  • 400-500 gram nötfärs
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 burk krossad tomat
  • 1 msk frusen hackad basilika – kan bytas ut mot 1,5 tsk torkad basilika/oregano eller liknande.
  • salt och peppar

Ostsås

  • 5 dl keso
  • 2 dl creme fraîche
  • 1 dl riven ost
  • salt och peppar

Övriga ingredienser 

  • Lasagne plattor
  • Smör till formen, att steka i
  • Riven ost, 1-3 dl

Gör så här – köttfärsås 

  1. Stek lök och vitlök på medelvärme till den är lite genomskinlig.
  2. Häll på rödvinet och låt puttra lite.
  3. Lägg i färsen och stek tills det är helt genomstekt.
  4. Lägg i tomatpurén – putta gärna undan färsen och låt den steka lite innan du blandar ihop tomat och färs.
  5. Lägg i buljongtärningen, mosa och blanda ut i färsröran.
  6. Lägg i kryddor. Experimentera gärna och prova olika varianter: basilika och oregano är mina favoriter i lasagne. Salta och peppra.
  7. Låt puttra medan du blandar ihop ostsåsen.

Blanda creme fraîche, keso och riven ost. Salta och peppra.

Smörj en ugnsfast form, börja med hälften av köttfärssåsen, lägg på en tredjedel av oströran och avsluta med ett lager lasagneplattor. Lägg på resten av köttfärssåsen, lägg på en tredjedel av oströran och avsluta med ett lager lasagneplattor. Avsluta med det sista av oströran – toppa med riven ost.

 

Ställ in i ugnen på 225 grader ca 30 min. Osten ska ha fått lite färg – du kan öka till 250 sista 5 min om du vill ha mer färg.

Servera med en grönsallad eller tomatsallad och lite riven parmesan

Taggar: Enkel mat, Keso, Lasagne;

Kommentera inlägget här :